идея по atime.

Igor Sysoev is at rambler-co.ru
Sat Jan 19 20:22:41 MSK 2008

On Thu, Jan 17, 2008 at 03:40:03PM +0100, Valery Kholodkov wrote:

> Речь идет о линуксе. В ядре 2.4.8 и старше
> можно
> открыть файл с флагом O_NOATIME.

Только для этого нужен или root для рабочих процессов, или CAP_FOWNER
capablity, которая позволяет

       CAP_FOWNER
              Bypass permission checks on operations that normally require the
              file system UID of the process to match  the  UID  of  the  file
              (e.g.,  chmod(2),  utime(2)), excluding those operations covered
              by the CAP_DAC_OVERRIDE and  CAP_DAC_READ_SEARCH;  set  extended
              file  attributes  (see chattr(1)) on arbitrary files; set Access
              Control Lists (ACLs) on arbitrary files; ignore directory sticky
              bit  on  file deletion; specify O_NOATIME for arbitrary files in
              open(2) and fcntl(2).

--
Игорь Сысоев
http://sysoev.ru